Familiebedrijven en ondernemers zetten de trainingen Frans voort

Door de coronacrisis zijn veel  trainingen Frans stopgezet.  Door de maatregelen mag ik, als externe bezoeker, niet meer het pand van mijn klanten betreden. Bij sommige klanten kan de training online (Skype, Zoom, MS Teams) worden voortgezet. Andere klanten zijn in zwaar weer terechtgekomen, waardoor de training Frans even geen prioriteit heeft. Een of twee klanten hebben de training zelfs moeten annuleren. De afdeling financiën is met de stofkam door de begroting gegaan en een training Frans is een niet-essentiële uitgave.

Stress. Maar gelukkig zijn er in Nederland veel familiebedrijven en ondernemers die veel waarde hechten aan hun relatie met afnemers en leveranciers. Zo ontving ik eind van deze maand een mail van een trouwe klant uit Numansdorp. “Anne, wij dachten aan jou, heb je werk op dit moment? We gaan onze website herontwerpen. Kun jij de vernieuwde website in het Frans vertalen? De marketingafdeling stuurt je morgen de nieuwe teksten.”

Een andere klant, een verkoper van verpakkingsmachines, belde mij direct na de persconferentie van Rutte. Omdat de plannen van zijn bedrijf in Ivoorkust door de crisis op een laag pitje staan, wilde hij eigenlijk stoppen met de training. Maar deze klant vindt de cursus Frans zo leuk en leerzaam, dat hij uiteindelijk toch doorgaat. “Ons bedrijf moet ook aan de lange termijn denken. En ik heb al veel tijd in de Franse lessen geïnvesteerd. Het zou zonde zijn om nu te stoppen.”

Om aan alle maatregelen te kunnen voldoen, heb ik mijn kantoor opnieuw ingericht. Ik heb een groot scherm gekocht zodat klanten ook op anderhalf meter afstand de les goed kunnen volgen, video’s, aantekeningen en oefeningen kunnen bekijken. Ik hoop dat bedrijven er langzaam achter zullen komen dat trainingen bij mij thuis of online, even effectief zijn als op locatie (bij het bedrijf zelf). Wordt vervolgd.