“Ik betaal dus ik bepaal”

Afgelopen week gaf ik voor de eerste keer les aan een directeur van een groot handelshuis. Nog voordat wij waren begonnen, moest hem iets van het hart. Enkele maanden eerder was hij al met een training Frans begonnen, maar na vijf lessen, heeft hij zijn docente weggestuurd. De training begon ‘goed’. De lesstof had weinig betrekking op zijn werk en hij ergerde zich mateloos aan de belerende toon van deze mevrouw. “De docente begreep niet dat ik als klant beslis. Zij kwam naar mijn kantoor met haar grammaticaboeken en ik moest de hele tijd oefeningen maken. Het leek wel alsof ik weer op de middelbare school zat. Maar zo werkt het niet; ik betaal dus ik bepaal.” Om een lang verhaal kort te houden, deze klant heeft na vijf lessen de overeenkomst met deze docente opgezegd.

Hoewel ik al ruim 10 jaar trainingen geef aan Nederlandse klanten, moet ik nog steeds wennen aan de directheid van sommige. Toch heeft de klant geen ongelijk, maar… ook niet 100% gelijk. Natuurlijk moet je de training afstemmen op de interesses en behoeften van de klant. Maar de klant moet ook bereid zijn om zelf moeite te doen om de taal te leren en hier tijd in willen investeren. Zelf gebruik ik de eerste les altijd om de doelstellingen van de klant te achterhalen en zijn of haar niveau in te schatten. Hoe heeft de klant tot nu toe vreemde talen geleerd en welke belemmeringen kwam hij of zij daarbij tegen? Het is de taak van de docent om een les- of werkmethode voor te stellen die naadloos aansluit op de behoeften van de klant. Ondubbelzinnig, maar met begrip en tact. Na 20 jaar les geven weet ik wat werkt en wat niet werkt. Dus ja, ik luister naar mijn klant, ik bied cursussen op maat aan en doe altijd mijn best om artikelen te vinden en onderwerpen te bespreken die de klant interesseren (economische ontwikkelingen in Afrika, cultuurverschillen tussen een Frans en Nederlands bedrijf et cetera).

Het is uitzonderlijk, maar ik heb een training al eerder beëindigd omdat ik me realiseerde dat de klant zijn doelstellingen nooit zou bereiken als hij bleef doen wat hij wilde. Natuurlijk wil ik geld verdienen, maar niet tegen elke prijs. Ik moet mijn cliënt ondersteunen bij het bereiken van zijn doel. Mijn klant is een Prins…