Een goede training zakelijk Frans voor 0 euro?

Rens heeft de eerste fase van zijn training Frans, gericht op logistiek en transport, met vlag en wimpel afgerond.
Deze training is volledig gefinancierd met een SOOB-subsidie. Als je in de vervoersector werkt, kan je ook van deze subsidie profiteren. De training kost je dan niets en je mag zelf kiezen bij wie je de training wilt volgen.
Veel bedrijven bezuinigen in deze economisch moeilijke tijden op hun opleidingsbudget, maar er zijn manieren om opleidingen te financieren, soms tot wel 100%.
Zelf heb ik wel vaker trainingen verzorgd voor transportbedrijven. Onder meer bij Van der Vlist (accountmanager), STEF (STEF Bodegraven is een Frans bedrijf waar ik cursussen heb gegeven / geef aan diverse medewerkers van de IT-afdeling en aan de commercieel directeur), Lock transport (planner). En bij Zeeman heb ik een aantal jaren achter elkaar les gegeven aan een leuke club vrachtwagenchauffeurs.
Voor meer informatie over de SOOB-subsidie kan je naar de website van stlwerkt gaan.

Presenteren in het Frans!

Recent heb ik les gegeven aan een klant die afgelopen december een online workshop over het thema onderhandelen moest verzorgen. Mijn klant is Nederlands en de workshop moest in het Frans worden gegeven. De deelnemers komen namelijk uit diverse Afrikaanse landen en daar is Frans nog vaak de voertaal.

Wij hadden 3 wekken om de workshop voor te bereiden. Dit hebben wij onder meer gedaan met behulp van rollenspellen. Ik deed mij voor als deelnemer en stelde moeilijke vragen over de onderwerpen die de revue passeerden.
Voor deze opdracht kwam mijn ervaring als opleidingsmanager in Frankrijk goed van pas. Omdat de workshop online was en in het Frans, hebben wij de opzet aangepast.
Een training letterlijk vertalen uit het Nederlands naar het Frans werkt namelijk niet. Ik hielp Ania om de tekst te vereenvoudigen zonder de inhoud te veranderen. De tekst moet logisch zijn en woorden die je niet kunt uitspreken moeten worden vervangen door een synoniem.

Een andere klant van mij, Annemieke, een politiek adviseur, had zichzelf nog een hoger doel gesteld. “Elk jaar stel ik mezelf voor een nieuwe uitdaging. Zo ga je vooruit in je carrière en doorbreek je de routine ”. Zij hoefde dan geen workshop over onderhandelen te geven, maar een presentatie in het Frans tijdens een digitale bijenkomst van Franse ‘hauts fonctionnaires’, burgemeesters en wethouders van Franse gemeenten.

Er is een groot verschil tussen digitaal en fysiek vergaderen. In Frankrijk eindigt een fysieke vergadering vaak bij de koffieautomaat of in de plaatselijke brasserie. Daar geven de deelnemers hun oprechte mening. Bij een digitale vergadering verdwijnt de sociale kant en is de bijeenkomst vaak ‘formeler’.

Het is daarom nog belangrijker dat de presentatie op een soepele wijze wordt gegeven en de spreker de juiste toon aanslaat.
Om het mijn klant makkelijker te maken, heb ik mijzelf gefilmd terwijl ik de presentatie voordeed. Hierdoor kon Annemieke haar presentatie met de juiste uitspraak en intonatie oefenen.
Mijn advies voor een vergadering in het Frans:
– Maak een aantal korte slides.
De Fransen zijn gewend om tijdens hun presentatie een ongelooflijk aantal slides te laten zien. Op deze slides schrijven zij hun tekst bijna volledig uit!
Nederlanders staan bekend als kort en to-the-point. Maak hier gebruik van. De toehoorders zullen het op prijs stellen dat zij in een uur geen honderd slides voorbij zien flitsen.
– Maak gebruik van een bestaande Nederlandse presentatie; maar vertaal deze niet letterlijk uit het Nederlands naar het Frans. Pas de presentatie aan!
Vereenvoudigen de teksten en vervang moeilijke woorden door synoniemen
– Oefen door de Franse presentatie een aantal keren hardop voor te lezen.Improviseren in het Frans is niet aan te raden.
– Stuur de slides van tevoren op (dit is gebruikelijk in Frankrijk)

En een laatste tip: neem eerst contact met me op!
Ik hou van dit soort opdrachten, dus als je indruk wilt maken op je klanten, je manager of je Franse collega’s : “une réunion en ligne 99% en français !“

Verbuga, een App om de Franse werkwoorden efficiënter te leren

Voor veel cursisten is het leren van werkwoorden een ware straf. Je kan werkwoorden leren met behulp van lijsten (deze vind je meestal terug aan het eind van je lesboek) of door veel oefeningen te doen. Leuk is anders. Na veel zoeken heb ik een app gevonden waarmee je sneller en makkelijker werkwoorden leert : Verbuga.

Ik ontdekte dit programma toen ik nog docent Frans was op een middelbare school. De leerlingen waren direct enthousiast. En ook voor volwassenen is Verbuga een uitkomst (zo merk ik tijdens de trainingen).

De app werkt eenvoudig: het is een test generator. Dat wil zeggen, je leert werkwoorden en door korte toetsen te doen controleer je of je de werkwoorden goed beheerst.

Je kiest zelf de werkwoorden en tijden die je wil herhalen. Je kan bijvoorbeeld het werkwoord apprendre (‘leren’) kiezen en vervolgens nagaan of jij dit werkwoord in de tegenwoordige tijd en verleden tijd foutloos kan vervoegen.

Verbuga kan gratis worden gedownload en werkt op de tablet en smartphone. De look van de app kan hipper, maar Verbuga is wel efficiënt!

Het eerste certificaat van 2021 voor een training zakelijk Frans overhandigd!

Vandaag heb ik het eerste certificaat van 2021 voor een training zakelijk Frans overhandigd!
Een training voor een starter op de arbeidsmarkt die zijn kansen op een functie als trader wil vergroten. Wij hebben niveau B2.1 bereikt. Een goed niveau voor iemand die zich moet kunnen redden aan de telefoon en de e-mails van klanten moet beantwoorden. Wanneer de verschillende beurzen weer van start gaan staat mijn klant in de startblokken om producten te verkopen en zijn bedrijf te vertegenwoordigen. Ook heeft hij zin om klanten in België en Afrika te bezoeken.
Zijn ouders hebben deze training betaald, zodat hij deze corona periode kon gebruiken om zijn Frans te verbeteren en CV op te pimpem. (Dit lijkt mij beter dan de hele dag series te binge-watchen op Netflix of te gamen.)

Wilt u ook uw frans of het frans van uw kinderen verbeteren? Neem dan contact met mij op voor een op maat gemaakte en vooral super praktijkgerichte training (anders dan op de middelbare school, dat beloof ik je!)

Clichés over de Fransen op het werkvloer

Deze serie gaat over een jonge Amerikaanse vrouw die door haar bedrijf naar een dochteronderneming in de franse hoofdstad wordt gestuurd om de marketing te verbeteren. Zij moet de Franse medewerkers leren om te gaan met de sociale media. Uiteraard levert dit veel komische, gênante en tenenkrommende situaties op. En uiteraard wordt deze jonge zakenvrouw verliefd op een Fransman.

De serie wordt geminacht door de Franse intellectuele kranten. Natuurlijk, het geen Jean-Luc Godard, maar deze feel-good serie is wel heel vermakelijk. In de serie komen alle clichés over werken voor een Frans bedrijf voorbij. Het doet denken aan het boek ‘Sacrés français’ van Ted Stanger over de belevenissen van een Amerikaanse interim manager die naar Noord-Frankrijk wordt gestuurd om een verliesgevende dochteronderneming te verkopen.

De makers van het Facebook kanaal ‘Welkom in de jungle’ wilden weten of de clichés die in Emily in Paris voorbijkomen, waar zijn. Zij vroegen het aan een aantal Amerikanen die in Parijs werken. Zeggen de Fransen altijd ‘nee’? Komen de Fransen werkelijk pas om 11 uur ‘s morgens op kantoor? Nemen zij uitgebreide lunchpauzes van minimaal 2 uur? Flirten de Fransen ongegeneerd met collega’s? Zijn zij dol op vergaderen? Roken zij de hele dag door? En gaan de Fransen vaak op vakantie?

U kunt het interview terugvinden op Facebook . Deze Amerikanen antwoorden in het Frans. Kortom ook een mooie gelegenheid om je Frans te oefenen!

Coffee break French
Al langere tijd ben ik op zoek naar een leuke en leerzame podcast voor mijn klanten. Het liefst een podcast die beginners ook kunnen volgen. Veel van mijn klanten willen namelijk Frans leren in de auto of tijdens de pauze op het werk. Weliswaar zijn er apps om de woordenschat uit te breiden, maar deze zijn nogal eentonig. Een stem spreekt de woorden uit en de cursist moet deze hardop nazeggen. Alleen zeer gemotiveerde cursisten doen dit.

In mijn zoektocht naar een goede podcast om Frans te leren, vond ik een Schotse podcast! Deze podcast is zeer goed ontworpen: In de eerste lessen geeft docent Mark les aan beginnende leerling Anna. De dialogen tussen leraar en leerling maken deze podcast zeer levendig. De docent geeft tips over de uitspraak, legt de oorsprong van de woorden uit (‘Au revoir’, ‘bonjour’) en vertelt wanneer deze moeten worden gebruikt. Seizoen 1 is bedoeld voor echte beginners (‘oui’, ‘non’, ‘ça va’, ‘merci’ en ‘bonjour’).

Mark heeft humor, een zeer mooie stem en zijn Frans is (bijna) accentloos (in tegenstelling tot veel andere podcasts die ik heb gevonden!). De eerste klanten die de podcast hebben afgeluisterd vinden dat de stem van Anna lijkt op de stem van Edith de vrouw van café eigenaar René Artois uit de Engelse komediereeks ‘Allo ‘Allo!.

Wie kent Taxi niet?

De Franse actiefilm over een taxichauffeur uit Marseille die met zijn witte Peugeot 406 door de stad racet. In Frankrijk is (de film een instituut en) de taxi een icoon. Mijn klant Tepper-Efka, groothandel in autotuning en -styling accessoires, heeft de taxi in detail nagebouwd. Als mijn klant is Frankrijk is, wil iedereen met met de nagebouwde taxi op de foto. Goede PR! Een mooie marketing stunt!

En nu blijken de banden te zijn geleverd door TTI. Een andere klant van mij. Le monde est petit ( zeker Nederland… ).

“Vijf dagen alleen op een boot met een Franse klant zonder de taal te spreken, is lang.”

De klanten keren eindelijk weer langzaam terug! Vandaag heb ik een afspraak met een familiebedrijf uit Dordrecht dat binnenvaartschepen en plezierjachten repareert. Zij hebben ook klanten in Frankrijk, onder meer in Le Havre (mijn geboortestad) en Rouen (de stad waar ik heb gestudeerd). De eigenaar spreekt alleen Engels en zijn klanten spreken alleen Frans. Dat is een probleem. Zeker omdat de reparaties soms wel een enkele dagen kunnen duren. Zijn Franse klanten zijn trouw en betalen goed. Daarom wil dit familiebedrijf uitbreiden in Frankrijk. Online lessen lijken de eigenaar niks, hij wil de Franse lessen graag bij mij in Rotterdam volgen. Maar…. het is erg druk en hij is vaak onderweg of bij een klant. Het gebruikelijke dilemma.

Ik stel een cursus van 15 uur (10 maal 1,5 uur) voor. Iedere week 1,5 uur les op maandagochtend en 1,5 uur les op donderdagavond. Als hij bij een klant is en vragen heeft, plannen wij (toch) een korte online les in. Daarnaast kan hij altijd appen. Een lesboek over het repareren van binnenvaartschepen bestaat niet. In plaats daarvan wil ik veel rollenspellen voorbereiden. De eerste les is in september. Kortom, ik heb nog even de tijd om mij in het binnenvaart jargon te verdiepen!

“Een week intensief Frans leren bij Regina Coeli en nu?”

Het lijkt erop dat ik me specialiseer in trainingen Frans voor het transport (wegtransport en binnenvaart) ! Ik geef al 2 jaar cursussen Frans voor de Nederlandse site van het Franse bedrijf STEF, aan 3 informatici. In februari heb ik een cursus afgerond voor Lock Transport, een familiebedrijf gevestigd in Henrik Ido Ambacht en deze week heeft een nieuw bedrijf contact met mij opgenomen voor Franse cursussen. De commercieel directeur van het bedrijf heeft een intensieve training Frans gevolgd bij Regina Coeli, de nonnen van Vught zoals ze worden genoemd (hoewel er al lang geen Franse cursussen meer worden gegeven door nonnen). De cursus Frans was zeer goed, zeer effectief. De manager ging heel snel van niveau A1 naar niveau A2. Maar nu is hij bang om alles wat hij heeft geleerd te vergeten. Hij wil het geleerde ook in de praktijk brengen in zijn bedrijf. Ik heb hem twee keer per week online cursussen aangeboden. We zullen gebruik maken van de lesmethode Pour Parler Affaires ontwikkeld door de Kamer van Koophandel. Zo kunnen we alle thema’s van het zakelijk Frans aanpakken: zich voorstellen, een kort maar krachtig presentatie geven over zijn bedrijf en zijn diensten, zijn toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrenten uitleggen, zijn pitch voorbereiden, de standaardzinnen die nodig zijn voor een telefoongesprek of het schrijven van een e-mail herhalen, met een klant over de facturatie praten, misschien ook een herinneringsbrief voorbereiden etc …

We beginnen in september, maar omdat de klant al een zeer goed A2-niveau heeft, stuur ik al mijn e-mails in het Frans. De klant wil een deel van de cursus betalen met een subsidie. Dit was ook het geval met Lock Transport. Ik zal dus de offerte en de factuur opstellen volgens de eisen van SOOB. De subsidie geeft recht op 1.000 euro. Dat is niet niets ! Voor bedrijven die meer informatie willen over de beschikbare subsidies voor de financiering van cursussen in de transport- en logistieke sector, nodig ik je uit om contact op te nemen met SOOB. De procedure is eenvoudig en relatief snel.

“De situatie gaat nog even duren. Zou je de Franse lessen online kunnen hervatten?”

Gisteren werd ik gebeld door een grote klant. Wij kunnen weer door met de lessen! Jammer genoeg gebruikt elk bedrijf een ander systeem (Skype, Zoom, MS Teams), maar ik pas mij aan. Immers, de klant is koning! Langzaam beginnen bedrijven weer met de Franse lessen. Sommige kiezen voor online individuele lessen en anderen gaan voor online groepslessen. Het is grappig om te zien waar de klanten de les volgen: aan de keukentafel, in de woonkamer of in een noodkantoor op zolder (waar het wifi signaal vaak niet zo sterk is). Samen ontdekken wij de voordelen van online lessen Frans. Zo kun je, omdat ik niet naar de klant hoef te reizen, ook kortere lessen volgen van bijvoorbeeld een half uur. Zulke korte lessen zijn ook makkelijker in te plannen. Ook is het nu makkelijker om een les te verzetten en op een later moment in te halen. Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo kan de verbinding slecht zijn, omdat ook andere gezinsleden op hetzelfde moment online vergaderen (voor school of werk). Bedrijven, die in eerste instantie terughoudend waren, komen er langzaam achter dat online lessen even effectief kunnen zijn als lessen op locatie. En omdat ik niet hoef te reizen maak ik minder kosten en is de rekening voor de klant lager. Nog een voordeel!
Lees ook de reviews van Naomie en Roos, IT-specialisten bij STEF.

« Oudere berichten
Chat openen
Meer informatie ?