“Als je 5 dagen op een boot in Rouen verblijft zonder met je klant te kunnen praten, lijkt het een eeuwigheid te duren.”

Eindelijk een afspraak bij een bedrijf! Na een paar weken thuis te hebben gezeten ben ik uitgenodigd voor een intakegesprek op een industrieterrein in Dordrecht. Het is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in het repareren van schepen. Ze hebben klanten in Frankrijk, langs de Seine, tussen Le Havre (mijn geboortestad) en Rouen (de stad waar ik heb gestudeerd!). De eigenaar spreekt geen woord Frans en moet binnenvaartschepen repareren. Het kan een paar uur of een paar dagen duren. Zijn klanten spreken geen woord Engels. ‘Mijn Franse klanten zijn trouwe klanten, ze betalen goed, ik wil mijn klantenkring in Frankrijk uitbreiden. Het is Corona, maar ik wil geen Franse les online volgen, mijn agenda is druk en ik ben vaak onderweg. Wat stel je voor ?’

Het gebruikelijke dilemma. Het moet so snel mogelijk gebeuren maar ik heb niet zoveel tijd en ben vaak onderweg. Ik heb in Rotterdam cursussen Frans aangeboden, maandagochtend om 8 uur ‘s morgens en donderdagavond om 20 uur ‘s avonds. En toch wel online cursussen als hij niet thuis is om de dag te debriefen en zijn vragen te beantwoorden. Hij mag altijd een Whatsappbericht sturen als hij vragen heeft of iets moet vertalen. Als ik beschikbaar ben, zal ik hem direct terugbellen anders tussen 2 lessen. We zullen geen Frans boek gebruiken, maar ik zal rollenspellen voorbereiden op basis van concrete situaties die hij me zal geven.

Eerste les in september. Nog even de tijd om me te verdiepen in het jargon van de binnenvaart …

“Een week intensief Frans leren bij Regina Coeli en nu?”

Het lijkt erop dat ik me specialiseer in trainingen Frans voor het transport (wegtransport en binnenvaart) ! Ik geef al 2 jaar cursussen Frans voor de Nederlandse site van het Franse bedrijf STEF, aan 3 informatici. In februari heb ik een cursus afgerond voor Lock Transport, een familiebedrijf gevestigd in Henrik Ido Ambacht en deze week heeft een nieuw bedrijf contact met mij opgenomen voor Franse cursussen. De commercieel directeur van het bedrijf heeft een intensieve training Frans gevolgd bij Regina Coeli, de nonnen van Vught zoals ze worden genoemd (hoewel er al lang geen Franse cursussen meer worden gegeven door nonnen). De cursus Frans was zeer goed, zeer effectief. De manager ging heel snel van niveau A1 naar niveau A2. Maar nu is hij bang om alles wat hij heeft geleerd te vergeten. Hij wil het geleerde ook in de praktijk brengen in zijn bedrijf. Ik heb hem twee keer per week online cursussen aangeboden. We zullen gebruik maken van de lesmethode Pour Parler Affaires ontwikkeld door de Kamer van Koophandel. Zo kunnen we alle thema’s van het zakelijk Frans aanpakken: zich voorstellen, een kort maar krachtig presentatie geven over zijn bedrijf en zijn diensten, zijn toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrenten uitleggen, zijn pitch voorbereiden, de standaardzinnen die nodig zijn voor een telefoongesprek of het schrijven van een e-mail herhalen, met een klant over de facturatie praten, misschien ook een herinneringsbrief voorbereiden etc …

We beginnen in september, maar omdat de klant al een zeer goed A2-niveau heeft, stuur ik al mijn e-mails in het Frans. De klant wil een deel van de cursus betalen met een subsidie. Dit was ook het geval met Lock Transport. Ik zal dus de offerte en de factuur opstellen volgens de eisen van SOOB. De subsidie geeft recht op 1.000 euro. Dat is niet niets ! Voor bedrijven die meer informatie willen over de beschikbare subsidies voor de financiering van cursussen in de transport- en logistieke sector, nodig ik je uit om contact op te nemen met SOOB. De procedure is eenvoudig en relatief snel.

“De situatie gaat nog even duren. Zou je de Franse lessen online kunnen hervatten?”

Gisteren werd ik gebeld door een grote klant. Wij kunnen weer door met de lessen! Jammer genoeg gebruikt elk bedrijf een ander systeem (Skype, Zoom, MS Teams), maar ik pas mij aan. Immers, de klant is koning! Langzaam beginnen bedrijven weer met de Franse lessen. Sommige kiezen voor online individuele lessen en anderen gaan voor online groepslessen. Het is grappig om te zien waar de klanten de les volgen: aan de keukentafel, in de woonkamer of in een noodkantoor op zolder (waar het wifi signaal vaak niet zo sterk is). Samen ontdekken wij de voordelen van online lessen Frans. Zo kun je, omdat ik niet naar de klant hoef te reizen, ook kortere lessen volgen van bijvoorbeeld een half uur. Zulke korte lessen zijn ook makkelijker in te plannen. Ook is het nu makkelijker om een les te verzetten en op een later moment in te halen. Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo kan de verbinding slecht zijn, omdat ook andere gezinsleden op hetzelfde moment online vergaderen (voor school of werk). Bedrijven, die in eerste instantie terughoudend waren, komen er langzaam achter dat online lessen even effectief kunnen zijn als lessen op locatie. En omdat ik niet hoef te reizen maak ik minder kosten en is de rekening voor de klant lager. Nog een voordeel!
Lees ook de reviews van Naomie en Roos, IT-specialisten bij STEF.

Mystery shopper in een vertaalbureau

Wanneer een klant veel zaken doet met Frankrijk of België, is het handig om de website in het Frans te vertalen. Een officieel vertaalbureau wordt dan gevraagd om de Nederlandse website (of een deel daarvan) in het Frans te vertalen. Zelden gaat dit in een keer goed. Soms vragen teleurgestelde klanten mij dan om de vertaling ‘na te kijken’. Ik begrijp de teleurstelling van de klanten; teksten zijn vaak onvolledig of onjuist vertaald.
Maar wiens schuld is dat?
Bedrijven kiezen vertaalbureaus op basis van 2 criteria : prijs en tijd. Op het internet is het makkelijk om de prijs per woord te vergelijken. Voor vertalingen Nederlands Frans ligt de prijs tussen de 8 en 18 cent per woord. Bedrijven onderschatten , wanneer gekozen wordt voor de goedkoopste aanbieder, de inspanning die nodig is om een tekst goed te vertalen. Goedkope aanbieders maken gebruik van vertaaltools om teksten te vertalen. Deze tools werken snel maar vertalen teksten erg letterlijk. De tools houden (nog) geen rekening met de gewenste toon, de Franse context en/of culturele verschillen. Zo kreeg ik laatst een vertaling onder ogen waarbij ‘trader in gevogelte’ consequent was vertaald in ‘handelaren in vogels’. Als mijn klant, die op grote schaal containers ingevroren kip in- en verkoopt, mij niet had gevraagd de ‘vertaalde’ tekst nog eens kritisch na te lezen, was hij zeker omzet misgelopen.
Een coach aan wie ik nu les geef, heeft haar Nederlandse cursusmateriaal in het Frans laten vertalen. Grammaticaal is de vertaling correct, echter het vertaalbureau heeft geen rekening gehouden met de Franse context waarin dit materiaal wordt gebruikt. Typisch Nederlandse voorbeelden, die een Fransman of Française niets zullen zeggen, zijn letterlijk vertaald. Soms roept een vertaling zoveel vragen, dat een klant de vertaling teruggeeft aan het vertaalbureau. Opgemerkte fouten worden dan gecorrigeerd, maar de klant krijgt bijna nooit een acceptabele/ aanvaardbare uitleg over hoe de fouten in de vertaling zijn geslopen. Dit komt het vertrouwen in het vertaalbureau en de vertaling niet ten goede. Zitten er niet nog meer fouten in de vertaling (die de klant niet heeft opgemerkt)?
Kortom, niet altijd loont de laagste prijs. Gelukkig zijn mijn klanten bereid om iets meer te betalen voor hun vertalingen, zodat ik hier voldoende aandacht aan kan besteden. Logisch eigenlijk want uw website is de ‘vitrine’ van uw bedrijf.

Warme douche
Door de coronacrisis zijn veel  trainingen Frans stopgezet.  Door de maatregelen mag ik, als externe bezoeker, niet meer het pand van mijn klanten betreden. Bij sommige klanten kan de training online (Skype, Zoom, MS Teams) worden voortgezet. Andere klanten zijn in zwaar weer terechtgekomen, waardoor de training Frans even geen prioriteit heeft. Een of twee klanten hebben de training zelfs moeten annuleren. De afdeling financiën is met de stofkam door de begroting gegaan en een training Frans is een niet-essentiële uitgave.

Stress. Maar gelukkig zijn er in Nederland veel familiebedrijven en ondernemers die veel waarde hechten aan hun relatie met afnemers en leveranciers. Zo ontving ik eind van deze maand een mail van een trouwe klant uit Numansdorp. “Anne, wij dachten aan jou, heb je werk op dit moment? We gaan onze website herontwerpen. Kun jij de vernieuwde website in het Frans vertalen? De marketingafdeling stuurt je morgen de nieuwe teksten.”

Een andere klant, een verkoper van verpakkingsmachines, belde mij direct na de persconferentie van Rutte. Omdat de plannen van zijn bedrijf in Ivoorkust door de crisis op een laag pitje staan, wilde hij eigenlijk stoppen met de training. Maar deze klant vindt de cursus Frans zo leuk en leerzaam, dat hij uiteindelijk toch doorgaat. “Ons bedrijf moet ook aan de lange termijn denken. En ik heb al veel tijd in de Franse lessen geïnvesteerd. Het zou zonde zijn om nu te stoppen.”

Om aan alle maatregelen te kunnen voldoen, heb ik mijn kantoor opnieuw ingericht. Ik heb een groot scherm gekocht zodat klanten ook op anderhalf meter afstand de les goed kunnen volgen, video’s, aantekeningen en oefeningen kunnen bekijken. Ik hoop dat bedrijven er langzaam achter zullen komen dat trainingen bij mij thuis of online, even effectief zijn als op locatie (bij het bedrijf zelf). Wordt vervolgd.

 

“Anne, kun je me meer huiswerk geven?”
Het gebeurt niet vaak dat een cursist om meer oefeningen vraagt!
Gert heeft volgende week geen voetbaltraining, geen etentjes met klanten, geen beursbezoek of zakenreizen. Hij gaat de tijd gebruiken om zijn Frans te perfectioneren.

Ik juich deze positieve instelling toe! Na een week van annuleringen, werd ik hier gisterenochtend vrolijk van; ‘c’est l’histoire du verre à moitié plein ou à moitié vide : je kan klagen over wat er op dit moment in de wereld gebeurt (en daar zijn overigens goede redenen toe) of je denkt in mogelijkheden (en die zijn er vaak ook).
Als je de training Frans niet kunt voortzetten omdat bezoekers niet zijn toegestaan, je moet thuiswerken of jouw bedrijf stil ligt, ben je altijd welkom op Skype. Ik gebruik Skype al jaren om les op afstand te geven (bijvoorbeeld als een klant op zakenreis is) en dat werkt uitstekend!

Het eerste certificaat van deelname van 2020 overhandigd !

Vandaag heb ik het eerste certificaat van deelname van 2020 overhandigd aan Albert. Hij werkt als planner voor onder andere Frankrijk en België. Veel klanten spreken Engels, maar dit geldt niet voor iedereen. Albert moet mondelinge en schriftelijke vragen van klanten beantwoorden over het vervoeren en het laden en lossen van goederen. Omdat Albert 12 jaar als internationaal chauffeur heeft gewerkt, sprak hij voor de training al een beetje Frans. Dit was niet genoeg om met klanten te communiceren.

De training richtte zich met name op telefoongesprekken en emailverkeer. Na 15 lesuren kan Albert een klant begroeten aan de telefoon, informatie geven over de tijden van een levering, vragen stellen over eventuele problemen en mogelijke oplossingen voorstellen.

Om de cursus af te sluiten kreeg hij een mooi certificaat van deelname met een gouden zegel (en uiteraard ook een fles Crémant d’Alsace). Gefeliciteerd Albert !

Voor mij begon 2020 met bloemen!

Een klant die ik heb geholpen met het voorbereiden van een presentatie bedankte mij met bloemen. Hij was zeer te spreken over de Franse les tot nu toe.

Nederlanders zijn direct en dat wordt in het buitenland niet altijd gewaardeerd. Hoewel ik in de praktijk moet onderkennen dat die directheid tot wrijving kan leiden, waardeer ik deze eigenschap inmiddels wel. Als een klant ontevreden is laat hij dat weten (ik kan de les dan aanpassen) én als een klant tevreden is windt hij hier ook geen doekjes om. Klanten die tevreden zijn, zijn vaak niet zuinig met complimenten!

Nu help ik een klant met het voorbereiden met een training coachen voor Franstalige managers. Zij vertelde mij dat een goede manager eerst vijf complimenten geeft voordat hij of zij een verbeterpunt aandraagt. Ik moest terugdenken aan mijn eerste baan in Parijs. Mijn Franse PDG (President Directeur General) had de training coachen voor manager duidelijk nog niet gevolgd. Als ik voor Nederlandse bedrijven werk die recent door een Franse onderneming zijn overgenomen en de verhalen van mijn klanten hoor, waan ik mij soms weer terug in Parijs. Voor mijn gevoel ben ik dan 15 jaar terug in de tijd! En toch is compliment (gek genoeg) een Frans woord.

Mijn tip voor Nederlanders : blijf Franse collega’s en/of leveranciers complimenteren. Hiermee verbeter je de relatie met hen ‘en un tour de main’, in een handomdraai.

“Ik betaal dus ik bepaal”

Afgelopen week gaf ik voor de eerste keer les aan een directeur van een groot handelshuis. Nog voordat wij waren begonnen, moest hem iets van het hart. Enkele maanden eerder was hij al met een training Frans begonnen, maar na vijf lessen, heeft hij zijn docente weggestuurd. De training begon ‘goed’. De lesstof had weinig betrekking op zijn werk en hij ergerde zich mateloos aan de belerende toon van deze mevrouw. “De docente begreep niet dat ik als klant beslis. Zij kwam naar mijn kantoor met haar grammaticaboeken en ik moest de hele tijd oefeningen maken. Het leek wel alsof ik weer op de middelbare school zat. Maar zo werkt het niet; ik betaal dus ik bepaal.” Om een lang verhaal kort te houden, deze klant heeft na vijf lessen de overeenkomst met deze docente opgezegd.

Hoewel ik al ruim 10 jaar trainingen geef aan Nederlandse klanten, moet ik nog steeds wennen aan de directheid van sommige. Toch heeft de klant geen ongelijk, maar… ook niet 100% gelijk. Natuurlijk moet je de training afstemmen op de interesses en behoeften van de klant. Maar de klant moet ook bereid zijn om zelf moeite te doen om de taal te leren en hier tijd in willen investeren. Zelf gebruik ik de eerste les altijd om de doelstellingen van de klant te achterhalen en zijn of haar niveau in te schatten. Hoe heeft de klant tot nu toe vreemde talen geleerd en welke belemmeringen kwam hij of zij daarbij tegen? Het is de taak van de docent om een les- of werkmethode voor te stellen die naadloos aansluit op de behoeften van de klant. Ondubbelzinnig, maar met begrip en tact. Na 20 jaar les geven weet ik wat werkt en wat niet werkt. Dus ja, ik luister naar mijn klant, ik bied cursussen op maat aan en doe altijd mijn best om artikelen te vinden en onderwerpen te bespreken die de klant interesseren (economische ontwikkelingen in Afrika, cultuurverschillen tussen een Frans en Nederlands bedrijf et cetera).

Het is uitzonderlijk, maar ik heb een training al eerder beëindigd omdat ik me realiseerde dat de klant zijn doelstellingen nooit zou bereiken als hij bleef doen wat hij wilde. Natuurlijk wil ik geld verdienen, maar niet tegen elke prijs. Ik moet mijn cliënt ondersteunen bij het bereiken van zijn doel. Mijn klant is een Prins…

 

Voor wie zijn Skypelessen geschikt?

Naast face-to-face lessen Frans kan je bij Efficiënt Frans Leren ook kiezen voor Skype lessen. Steeds meer van mijn klanten doen dit. Waarom?

Om te beginnen zijn er klanten die op hun werk of bij mij in Rotterdam cursussen hebben gevolgd maar inmiddels zijn verhuisd. Omdat het goed klikt willen deze klanten niet van docent veranderen en gaan wij via Skype door. Zo heb ik een klant die in Zwitserland als huisarts is gaan werken en verschillende klanten die naar Frankrijk zijn geëmigreerd.

Er zijn ook klanten die veel reizen en die het handig vinden om tijdens hun zakenreis door te gaan met de lessen, bijvoorbeeld op het vliegveld, het buitenlandse kantoor of het hotel. Ik geef bijvoorbeeld een training aan een expert die vaak in Brussel (EU) moet zijn en aan een consultant die regelmatig naar Niger reist. Eerst waren wij wat sceptisch maar de kwaliteit van de verbinding met Niamey is uitstekend!

Daarnaast heb ik klanten die mij via het internet gevonden hebben maar niet in de buurt van Rotterdam wonen of werken. Deze klanten kiezen vaak voor een online cursus. Het klinkt misschien een beetje raar; er zijn klanten die ik nog nooit in levende lijve heb ontmoet! Ik heb bijvoorbeeld 2 jaar lang elke vrijdagochtend lessen gegeven aan een consultant die voor een duurzaamheidsadviesbureau in Amsterdam werkt.

Steeds meer klanten vragen mij om hen te helpen met het voorbereiden van een presentatie of belangrijke vergadering. Zij hebben maar een paar afspraken nodig en zoeken iemand met ervaring in het bedrijfsleven. Deze managers hebben weinig tijd maar willen toch een foutloze presentatie geven. De presentatie moet dan in de verloren uurtjes worden voorbereid; bijvoorbeeld in de avond of het weekend. Skype leent zich goed voor dit soort opdrachten, zo is mijn ervaring. Met de chat- en documenten delen optie kunnen presentaties gedeeld worden en stijl- of taalfouten direct worden gecorrigeerd.

Natuurlijk zijn er ook cursisten die twijfelen over lessen via Skype. Zij geven voorkeur aan face-to-face lessen. Voor deze klanten is Skype geen optie. Ik raad Skype ook niet aan voor beginnerscursussen. Beginners moeten in het begin op hun gemak worden gesteld, de basisprincipes onder de knie krijgen en daarvoor is niets beter dan traditionele face-to-face lessen met ‘pen en papier’!

« Oudere berichten